Четвер
23.11.2017
05:37

museum.rogatyn


Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Форма входу
Наше опитування
Чи бували Ви колись в місті Рогатині, якщо так в якості кого?

Всього відповідей: 20
Статистика
Погода в м. Рогатин

Музейний комплекс в місті Рогатин

Іконостас 1650 р.

Розп'яття іконостаса
Пророчий ярус
Ярус «Деісіс» («Моління»)
Святковий ярусНамісний ярус з пределою


Іконостас для церкви Святого Духа, що знаходилася на ремісничому передмісті Рогатина Нове Місто, було створено у 1650 році за сприяння церковних братств: Старшого при міській церкві Різдва Пресвятої Богородиці та Молодшого при Святодухівській церкві. Про це нам сповіщає донаторський напис, який знаходиться під іконою «Старозавітна Трійця».

Поряд з іконостасами П’ятницької та Успенської церков Львова, іконостас церкви Святого Духа є одним з трьох найдавніших в Україні та водночас – найстарішим збереженим п’ятиярусним іконостасом.

В архітектурі іконостаса поряд з пізньоренесансними рисами (маньєристичними) простежуються ознаки бароко. Його архітектура по-барочному пишно декорована рельєфним різьбленням. Дрібна орнаментика розкішним килимом вкриває золочене тло і рами ікон намісного та апостольського ярусів. В оздобленні царських врат застосовано ажурне різьблення. Святкову декорацію доповнюють орнаментовані предели.

Усі ікони створені та розміщені відповідно до церковних канонів, через що багато дослідників вважають іконостас взірцевим. Поряд з релігійними сюжетами зустрічаються елементи світського живопису. Зокрема, у «Старозавітній Трійці» та лівій частині святкового ярусу бачимо біблійних персонажів, що діють в обставинах, наближених до побуту заможних міщан XVIІ ст. У композиціях «Сон Якова» та «Боротьба Якова з ангелом» вперше в українському малярстві осмислено відтворено складні пейзажні мотиви.

У намісному ярусі представлені «Старозавітна Трійця», «Богородиця-Одигітрія», «Христос-Пантократор», храмова ікона «Зішестя Святого Духа на  апостолів», на одвірках царських врат та дияконських дверей зображено святих – основоположників християнського вчення та  ранньохристиянських мучеників.

Ікони святкового (празничного) ярусу, в яких  показані найважливіші християнські свята, розташовані відповідно до церковного календаря.

В іконах  ярусу «Деісіс» («Моління»), ліворуч і праворуч від Христа-Судді показано апостолів та євангелістів, які зображені у певній послідовності відповідно до канонічної традиції.

Завершується іконостас ажурним мереживом пророчого ярусу, де показані старозавітні пророки, над якими височить розп’яття Ісуса Христа.

Ікони іконостаса писані малярами, які не поступаються один одному у майстерності. Єднає майстрів ґрунтовна обізнаність з традиціями західноєвропейського живопису. Вироблений ними стиль і особливості техніки письма нагадують творчий досвід майстрів нідерландського та німецького Відродження кінця XVI – початку XVII століття.

Живопис ікон виконаний темперною і олійною фарбами на позолоченому орнаментальному рельєфному та гладкому тлі.

Створений для невеличкої передміської церкви Святодухівський іконостас, направду, дивує сучасного глядача своєю мистецькою досконалістю та довершеністю, духовною наснаженістю. Перед ним віками молилися наші предки, навпроти просвітлених ликів святих стаємо й ми…